30 نوامبر 2020

بهبود و ارتقای فیلم‌های قدیمی با یادگیری عمیق

بهبود و ارتقای فیلم‌های قدیمی با یادگیری عمیق

فیلمی که در ادامه آمده، نسخه رنگی شده و ارتقا یافته از فیلم «جنگ با گلوله برفی» (Bataille de boules de neige) اثر «لوئیس لومیر» است که در سال ۱۸۹۶ (یعنی ۱۲۴ سال پیش) و در شهر لیون فرانسه ساخته شده است.

برای مشاهده ویدئوی کیفیت اصلی، کلیک کنید.

عملیات بهبود کیفیت، افزایش تعداد فریم و رنگی‌سازی، توسط یک بسته نرم‌افزاری مبتنی بر یادگیری عمیق (Deep Learning)، موسوم به DeOldify انجام شده است. ضمنا، نسخه اصلی فیلم «جنگ با گلوله برفی» نیز از اینجا [+] و برای مقایسه با ویدئوی رنگی شده، در دسترس است. قبلا نمونه‌های دیگری از این فیلم‌های قدیمی، بازسازی و بهبود داده شده‌اند. عده‌ای از مورخین و متخصصین، معتقدند که این آثار، نباید تغییر پیدا کنند؛ چون از اصالت می‌افتند؛ درست مثل ترمیم غیر اصولی آثار باستانی.

توسعه دهنده پروژه DeOldify، آقای جیسون آنتیک و سایت اصلی این پروژه، deoldify.ai است. همچنین بخشی از سورس کدهای مربوط به این پروژه، در مخزن گیت‌هاب [+] مربوط به آن، در دسترس قرار دارد. در سایت مربوط به این پروژه و همین طور مخزن گیت‌ها، نمونه‌های جالبی از رنگی‌سازی و بهبود کیفیت عکس‌ها و فیلم‌های قدیمی و معروف، وجود دارد.

چند ماه پیش نیز، یک رشته‌توئیت جالب [+] منتشر شد که در آن، فیلم‌هایی از اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ از شهرهای مختلف دنیا به اشتراک گذاشته شده‌اند که با همین ابزار DeOldify رنگی و بازسازی شده‌اند. فیلم‌های بسیار جذابی هستند.

اشتراک‌گذاری این مطلب:
  • facebook
  • twitter
  • gplus

با من در شبکه‌های اجتماعی همراه باشید:

دیدگاه خود را بیان کنید

دیدگاه‌ها