13 فوریه 2016

ما چقدر به موز شباهت داریم؟

ما چقدر به موز شباهت داریم؟

شباهت ژنتیکی میان هر دو انسان (از هر نژاد و تباری که باشند) بیش از ۹۹/۹ درصد است. به عنوان نزدیک‌ترین خویشاوندان ژنتیکی، به طور متوسط، شباهت ژنتیکی ۹۶ درصدی میان انسان‌ها و میمون‌ها وجود دارد، که البته چیز عجیبی نیست. این شباهت ژنتیکی، کم و بیش در میان انسان‌ها و سایر پستانداران نیز وجود دارد. به عنوان مثال، گربه ۹۰ درصد، گاو ۸۰ درصد و موش ۷۵ درصد شباهت ژنتیکی با انسان دارند. البته این اعداد در منابع مختلف، ممکن است که با کمی تفاوت اعلام شده باشند.

میان انسان و مرغ خانگی در حدود ۷۰ درصد شباهت ژنتیکی مشاهده شده است و از میان حشرات نیز، مگس میوه ۶۰ درصد و زنبور عسل ۵۵ درصد شباهت ژنتیکی با انسان دارند. اما در خصوص گیاهان چه؟ جالب است بدانید که به عنوان مثال، میزان شباهت ژنتیکی میان انسان و موز، در حد ۵۰ درصد است. اشتراک ژنتیکی میان برنج و انسان نیز، در حد ۳۰ درصد است.

البته این به معنی نیمه-موز بودن ما نیست! چرا که اساسا موجودات با وجود شباهت‌های ژنتیکی، از ژن‌ها به شکل‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. درست مثل نواختن دو ملودی مختلف، توسط یک ساز موسیقی.

زنده بودن، الگویی خاص و بسیار ارزشمند از نظر ژنتیکی دارد، که میان همه موجودات زنده مشترک است و همه ما آن را به صورت یکسان به ارث برده‌ایم. این الگوی یکتا و ارزشمند، در یک ساختار مکانیکی-شیمیایی منحصر به فرد، یعنی همان نردبان مارپیچ، توسط طبیعت حفاظت شده است.

ما نیز مانند سایر موجودات زنده، به یک اندازه از الگوی زندگی ارث برده‌ایم و اساسا محق نیستیم که خود را برتر از موجود زنده دیگری بدانیم؛ چه هم نوع و چه غیر هم نوع؛ حتی از یک موز. اما هستند افرادی که کماکان نژاد و تبار را، مایه افتخارشان می‌دانند؛ چیزهایی که آخرین مواردی هستند که می‌توان به آن‌ها تفاخر کرد و بالید. بماند که سایر موجودات زنده نیز، از بی‌مهری ما، هیچ گاه در امان نبوده‌اند.

اشتراک‌گذاری این مطلب:
  • facebook
  • twitter
  • gplus

با من در شبکه‌های اجتماعی همراه باشید:

دیدگاه‌ها

  1. نیما
    ۱۲ خرداد ۱۳۹۵

    آفرین بر شما. باور به “اشرف مخلوقات” بودن انسان از کثیفترین نادرست ترین و مخربترین باورهاست.

    • ایرانی
      ۳۰ خرداد ۱۳۹۷

      کاملا با شما موافقم

  2. سیاوش
    ۴ اسفند ۱۳۹۵

    دوست عزیز اگه شما علاقه داری خودتو با جلبک یا گربه مساوی بدونی بدون . مگه کسی گفته انسان بخاطر ژنش اشرف مخلوقاته؟!!! انسان اگه از عقلش درست استفاده کنه اشرف مخلوقاته اگه بد استفاده کنه از حیوان هم پایینتره. کسی نگفته ما برتریم بخاطر چند تا ژن

    • ایرانی
      ۳۰ خرداد ۱۳۹۷

      خوشم میاد خودت جواب خودتو دادی. از طرفی کسی نگفته انسان با جلبک یکیه یا ازش برتر یا پایین تره. ایراد به این مسئله است که چرا باید خودمون رو بالا یا پایین بدونیم نمیشه در کنار هم زندگی کنیم تو یه سطح ؟ خیلی برات سخته بهش فکر بکنی که حیوانات هم حق حیات دارن فقط عقلشون و زورشون نمیرسه حقشون رو از ما بگیرن؟؟!!!!!!!

  3. شاهین
    ۷ فروردین ۱۳۹۸

    بسیار عالی!
    مختصر و مفید و در عین حال درست و بر اساس حقیقت.
    درود بر شما

  4. سهراب
    ۱۰ مرداد ۱۳۹۹

    صحیح دقیقا

دیدگاه خود را بیان کنید

دیدگاه‌ها