28 فوریه 2019

دو دهه پرواز یک عقاب به روایت تصویر

دو دهه پرواز یک عقاب به روایت تصویر

نقشه‌ای که مشاهده می‌کنید، مسیر پروازهای یک عقاب را طی بیش از بیست سال نشان می‌دهد. سنسور تعقیب مسیری که برای ثبت مسیر پروازهای این عقاب مورد استفاده قرار گرفته است، در کشور روسیه به بدن او متصل شده بود و این سنسور GPS، در تمام این سال‌ها، اطلاعات مسیرهای پروازی این عقاب را ثبت و مخابره کرده است.

نکته جالب توجهی که در پروازهای این عقاب می‌توان مشاهده کرد، این است که تقریبا همیشه از پرواز روی دریا اجتناب کرده است. او حتی زمانی که به محدوده چابهار در جنوب شرقی ایران رسیده است، تقریبا تمام سواحل شمالی دریای عمان و خلیج فارس را طی کرده، اما وارد محدوده دریا نشده است. احتمالا این موضوع، به دلیل کمک گرفتن از جریان هوای گرم، برای پرواز و سُر خوردن روی لایه‌های هوا بوده است. ضمنا به نظر می‌رسد که در زمان عبور از مناطق کوهستانی، سعی کرده است که مسیری عمود بر رشته‌کوه‌ها را طی کند تا در ارتفاعات بالا مجبور به پرواز نباشد.

عقاب جهانگرد، سفر خود را که بیش از بیست سال به طول انجامیده، از روسیه آغاز کرده و در عربستان به پایان رسانده است. این عقاب را نهایتا در عربستان و در حالی پیدا کرده‌اند که جان داده بود.

توضیحات تکمیلی و اصلاحیه پیرامون این مطلب

ظاهرا این خبر صحیح نیست و یا حداقل بخشی از آن، به درستی نقل نشده است. البته در حال بررسی هستم. اما آن طور که شنیده‌ام، این مورد، ظاهرا مسیر تردد بیست عقاب در یک سال است، نه مسیرهای تردد یک عقاب در بیست سال. اگر این مسیرها مربوط به چند عقاب باشد، موضوع از نظر من، جالب‌تر هم می‌شود.

بیست سال پرواز یک عقاب

بیست سال پرواز یک عقاب

اشتراک‌گذاری این مطلب:
  • facebook
  • twitter
  • gplus

با من در شبکه‌های اجتماعی همراه باشید: