18 دسامبر 2018

مجله فرادرس: گامی به سوی غنی‌سازی محتوای وب فارسی

مجله فرادرس: گامی به سوی غنی‌سازی محتوای وب فارسی

فرادرس بزرگترین پلتفرم آموزش آنلاین ایران محسوب می‌شود که فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ با انتشار محتوای آموزشی ویدئویی آغاز کرد. هدف از راه‌اندازی فرادرس که امروز به بزرگترین دانشگاه آنلاین ایران مبدل شده است، ارائه راهکاری نو بر بستر وب بود تا دسترسی به آموزش‌های با کیفیت و مدرسین با تجربه، خبره و توانمند را برای افراد گوناگون، صرف‌ نظر از موقعیت جغرافیایی، نژاد، سن، جنسیت و دیگر عوامل تبعیض‌آمیز و در یک کلام بر مبنای «عدالت آموزشی» فراهم کند.

در این مسیر، فرادرس موفق شد تا محتوای آموزشی غنی فارسی را نه فقط در اختیار ایرانیان، بلکه دیگر فارسی زبانان جهان، به ویژه در کشورهای افغانستان، تاجیکستان، عراق (و اقلیم کردستان) قرار دهد. همچنین، گام‌های موثری را نیز در زمینه «آموزش به ناشنوایان» برداشته و در تلاش برای جذب مدرس به زبان‌های ترکی، گیلکی، بلوچی و برخی از دیگر زبان‌ها به منظور احیای آموزش به زبان مادری به شیوه‌ای نو است.

اکنون و با گذشت ۱۰ سال از فعالیت خود، فرادرس توانسته با همکاری بیش از ۷۰۰ مدرس، ۸۵۰۰ ساعت آموزش ویدئویی را در قالب بیش از ۱۰۰۰ عنوان در زمینه‌های آمار و داده‌کاوی، هوش مصنوعی، برنامه‌نویسی، عمران، معماری، مکانیک، صنایع، شیمی، برق، گرافیک و مدیریت ارائه کند.

نظر به اینکه تمرکز آموزش‌های ارائه شده در بستر فرادرس بر محتوای ویدئویی است و با هدف قرار دادن دانش در دسترس همه و در قالب‌های گوناگون، ارائه آموزش‌های متنی غنی برای افرادی که علاقمند به یادگیری با بهره‌گیری از این جنس محتوا هستند، افزایش سهولت دسترسی به محتوای علمی و غنی‌سازی محتوای علمی وب فارسی، فرادرس پروژه جدید خود را با عنوان «مجله فرادرس» در زمستان ۱۳۹۶ راه‌اندازی کرد.

«مجله فرادرس» تفاوت‌های عمیقی با دیگر پروژه‌های محتوا محور وب فارسی دارد که از جمله این تمایزها می‌توان به ارائه محتوای دارای طول عمر بالا اشاره کرد. محتوای آموزشی که در مجله فرادرس منتشر می‌شود دارای دست کم دو سال ماندگاری است و البته حجم زیادی از این محتوا مادامی که پایه‌های علمی آن‌ها تغییر نکند ارزشمند خواهند بود.

مساله مهم دیگر، تولید چنین محتوایی به صورت متمرکز و تمام وقت، توسط تیمی زبده در زمینه‌های تخصصی گوناگون است. در واقع، برخلاف تصور عموم که تولیدکنندگان محتوا را مترجم‌هایی برای تبدیل محتوای انگلیسی به فارسی به شمار می‌آورند، در مجله فرادرس برای کلیه محورهای محتوایی، نیروهای متخصص در آن حوزه‌ها مشغول به فعالیت هستند و ضمن ارائه آخرین آموزش‌ها و مباحث علمی، کاربردی و مهارتی روز دنیا از مراجع معتبر به زبان فارسی، به تولید محتوای تالیفی در این زمینه‌ها نیز می‌پردازند. همچنین، با توجه به پیچیدگی و حساسیت محتوایی مطالب منتشر شده در مجله فرادرس، تولید محتوا در آن صرفا به صورت ترجمه ابدا امکان‌پذیر نبوده و بنابراین، محتوای آن پیش از انتشار ممیزی علمی می‌شود.

مجله فرادرس تا این لحظه توانسته است بیش از ۲۵۰۰ مطلب آموزشی را در زمینه‌های علمی و کاربردی گوناگون شامل هوش مصنوعی، داده‌کاوی، آمار و احتمال، مهندسی کامپیوتر، مهندسی مکانیک، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی عمران، علوم پایه (ریاضیات، فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی)، مهارت‌های کاربردی کامپیوتر و دیگر زمینه‌ها ارائه کند.

مطالب مجله فرادرس همگام با مباحث روز دنیا، به صورت جامع، با مثال‌های کاربردی و به زبان ساده تدوین می‌شوند تا دانش‌آموزان، دانشجویان و متخصصان هر حوزه بتوانند از این مطالب نهایت بهره را برده، دانش خود را به روز نگه داشته و از راه حل‌های ارائه شده در آن‌ها در امور علمی، شغلی و روزمره خود بهره ببرند.

موارد بیان شده موجب شد تا مجله فرادرس بتواند طی تنها چند ماه به یکی از پر مخاطب‌ترین پروژه‌های محتوا محور وب فارسی مبدل شود که محتوای آن به صورت متمرکز توسط تیمی متخصص تولید می‌شود و بازخوردهای مثبتی که همه روزه توسط مخاطبان این وبلاگ ارائه می‌شود گواهی بر این امر است. برای آشنایی بیشتر با محتوای موجود در مجله فرادرس، برخی از مجموعه مقالات منتشر شده در آن برای حوزه‌های گوناگون در ادامه معرفی شده‌اند.

هوش مصنوعی

داده‌کاوی و آمار و احتمالات

مهندسی کامپیوتر

برق و الکترونیک

صنایع

مهارت‌های کاربردی

طراحی و گرافیک کامپیوتری

ریاضیات

برای آشنایی بیشتر با مجله فرادرس، اینجا را کلیک کنید (+)

اشتراک‌گذاری این مطلب:
  • facebook
  • twitter
  • gplus

با من در شبکه‌های اجتماعی همراه باشید:

دیدگاه‌ها

  1. وحید موسی او غلی
    ۲۸ آذر ۱۳۹۷

    فرادرس یک گام بزرگی در حق این کشور برداشته که من مطمئن ام، در آینده نه چندان دور شاهد تغییرات بزرگی در نظام فکری افراد از بعد علمی، وهم تغییرات نظام آموزشی کشور اتفاق خواهد افتاد.فردارس چهار پروژه را شروع کرده «فرادرس» «کاپریلا» «مجله فرادرس» «یارپیز» و در همه این چهار پروژه از هر نظر در سطح خیلی عالی عمل کرده و این موضوع خیلی ارزشمند است. و ازمدیر بسیار توانمند جناب آقای دکتر کلامی وسایر همکاران فرادرس تشکر می‌کنم.

دیدگاه خود را بیان کنید

دیدگاه‌ها