28 می 2016

آموزش روش خیام برای حل معادله درجه سه

آموزش روش خیام برای حل معادله درجه سه

چند روز پیش، به مناسبت روز بزرگداشت «حکیم عمر خیّام نیشابوری»، مطلب کوتاهی نوشتم که در آن، آثار و خدمات ارزنده او را، مرور کرده بودم. در این مطلب، به موضوع روش ترسیمی خیام برای حل کلاسی خاص از معادلات درجه سه اشاره کرده بودم. عده‌ای از دانشجویان و دوستان، در صحبت‌هایشان در این خصوص کنجکاو بودند و سئوالاتی را درباره آن مطرح می‌کردند. و این شد که به فکر افتادم، برای روشن‌تر شدن موضوع، و آشنایی هر چه بیشتر علاقه‌مندان با این روش خاص، یک فیلم آموزشی کوتاه را تهیه کنم تا از طریق فرادرس، در اختیار افراد علاقه‌مند و دانشجویان قرار گیرد.

در یک فیلم آموزشی ۲۰ دقیقه‌ای، سعی کردم خود روش را توضیح دهم و مطالبی در خصوص اثبات ریاضی آن نیز، ارائه شد. اما به جای ابزارهای کلاسیکی که خیام برای رسم به کار برده بود (یعنی خط کش و پرگار)، در این آموزش از نرم‌افزار محاسباتی و زبان برنامه‌نویسی متلب (MATLAB)، برای ترسیم اشکال استفاده شده است. در صورتی که علاقه‌مند به مشاهده این آموزش هستید، می‌توانید از طریق این لینک، آن را به صورت آنلاین ببینید و یا به صورت مستقیم دانلود کنید. امیدوارم مورد پسند علاقه‌مندان ریاضیات و هندسه قرار گیرد.

شاید در آینده فرصتی پیش آمد، و توانستم موارد بیشتری از دستاوردهای دانشمندان بزرگ ایران را، در همین قالب و بر روی فرادرس، به هم‌میهنان عزیز تقدیم کنم. جای چنین کارهایی در میان آثار تألیفی امروز، به شدت خالی به نظر می‌رسد؛ و چه جایی بهتر از فرادرس، برای پرداختن به این موضوع.

اشتراک‌گذاری این مطلب:
  • facebook
  • twitter
  • gplus

با من در شبکه‌های اجتماعی همراه باشید:

دیدگاه خود را بیان کنید

دیدگاه‌ها