30 ژانویه 2016

در به کار بردن اعداد احتیاط کنیم

در به کار بردن اعداد احتیاط کنیم

ما در طول روز، از اعدادی در اندازه‌ها و انواع مختلف استفاده می‌کنیم؛ یک رقمی تا ده رقمی. اما به نظر می‌سد این اعداد بعضا معنای واقعی خود را از دست می‌دهند و به مفاهیمی نسبی در حوزه کاربردشان تبدیل می‌شوند. به ویژه اعداد بزرگ در حد میلیارد، با وجود عادی شدن در ادبیات روز مره، واقعا اعداد بزرگی هستند و مقدار آن‌ها، شایسته یک بررسی دقیق است. باید در به کار بردن اعداد و محاسبات‌مان، تجدید نظر کنیم.

مثلا جالب است بدانیم که از زمان ولادت پیامبر اسلام، هنوز یک میلیارد دقیقه سپری نشده است. طبق محاسبه ولفرام آلفا در این لینک، این عدد تقریبا برابر با ۷۶۰ میلیون دقیقه است. اگر ۲۲۱ میلیون نفر (یعنی تقریبا ۳ درصد جمعیت کل زمین) دست در دست هم قرار دهند، می‌توانند فاصله کره زمین تا ماه را پر کنند. این محاسبات در این لینک توسط موتور ولفرام آلفا انجام شده است.

به عنوان یک مثال دیگر، یک رئیس جمهور در ایران یا آمریکا، چهار سال فرصت دارد تا نقشه‌ها و طرح‌هایش را عملی کند. این زمان، کمی بیش از ۳۵ هزار ساعت است. ظاهرا که عدد کوچکی به نظر می‌آید؛ اما همه می‌دانیم که این طور نیست.

یکی از محاسبات جالب و قابل توجه، مقایسه نسبت تاریخ بشریت با سن کیهان است. طبق شواهد تاریخی، مدت زمان حضور نوع بشر در زمین، به چیزی حدود ۲۰۰ هزار سال می‌رسد. در حالی که سن کیهان، در حدود ۱۴ میلیارد سال تخمین زده شده است. کل تاریخ بشریت در مقایسه با سن کیهان، مانند ۸ ساعت و ۲۵ دقیقه در مقایسه با سن یک انسان عادی است [لینک]. زمان زندگی هر یک از ما نیز در این مقیاس، فقط چیزی در حدود ده ثانیه است! [لینک]

اشتراک‌گذاری این مطلب:
  • facebook
  • twitter
  • gplus

با من در شبکه‌های اجتماعی همراه باشید:

دیدگاه‌ها

  1. شاهین
    ۱ اسفند ۱۳۹۴

    با سلام خدمت شما استاد گرانقدر. شما منو با آموزشای عالیتون شگفت زده کردید واقعا. من واقعا از زحمات شما سپاسگذارم. زندگی من هدف مند شده الان. با تشکر. یک فرادرسی.

    • کلامی
      ۱ اسفند ۱۳۹۴

      شاهین عزیز، از پیام گرم شما بسیار سپاسگزارم و خرسندم که از طریق فرادرس، توانسته‌ام کمک حال شما باشم. برای شما، آرزوی موفقیت روزافزون دارم.

  2. محمدرضا
    ۱ اسفند ۱۳۹۴

    جالب بود

دیدگاه خود را بیان کنید

دیدگاه‌ها