7 ژوئن 2017

مروری بر انواع مغالطات – بخش یکم

مروری بر انواع مغالطات – بخش یکم

مغالطه یا سفسطه (Fallacy)، اشتباهی منطقی است که به وفور در گفتار و یا نوشتار روزانه و در منابع مختلف انواع آن را می‌بینیم، و یا خودمان نیز، دانسته یا ندانسته، مرتکب آن می‌شویم. مغالطه زمانی اتفاق می‌افتد که یک نتیجه‌گیری یا بیان نادرست ارائه شود، به نحوی که این گفته یا نوشته، از پیش فرض منطقی درستی بهره نبرده باشد و یا، اساسا با پیش فرض‌های در نظر گرفته شده، گزاره مورد ادعا، قابل استنباط نباشد. مغالطات اشتباهات رایجی هستند و به شکل‌ها و انواع مختلفی، در محاوره یا متون مکتوب، می‌توان رد پای آن‌ها را دید.

امروزه و به خصوص با گسترش فضای مجازی، بسیاری از باورهای غلط، با بیان یک یا چند مغالطه، در میان مردم جایگاه قابل توجهی پیدا می‌کنند. این موضوع، نه تنها در فضای عمومی، بلکه متأسفانه بعضا در فضای تخصصی و آکادمیک هم بسیار شایع شده است. این موارد، با ایجاد شناخت نسبت به مغالطات و انواع آن‌ها، تا حدود زیادی قابل رفع هستند. دانستن انواع مغالطه و شیوه تشخیص آن‌ها، مزایای فراوانی می‌تواند داشته باشد و قبل از همه، می‌تواند منجر به تغییر شیوه نوشتار یا گفتار خود ما شود.

مدت‌ها بود که تمایل داشتم، خلاصه‌ای از مطالعاتم در زمینه مغالطه‌های منطقی را، از طریق وبلاگ شخصی‌ام به اشتراک بگذارم. فعلا این فرصت فراهم شده است و به عنوان شروع، نخستین بخش از این مباحث را، در قالب یک فایل صوتی ۲۸ دقیقه‌ای آماده کرده‌ام که امیدوارم مورد توجه و استفاده مخاطبان و همراهان گرامی، قرار بگیرد. امیدوارم بتوانم این پروژه را ادامه دهم و مرور کاملی بر انواع مغالطات را، در همین فرمت ارائه نمایم. قطعا دریافت نظرات و نقدهای دوستان و همراهان گرامی، مرا در بهتر کردن نتیجه این کار، یاری خواهد کرد. از این رو، مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شنوندگان و خوانندگان گرامی هستم.

 فایل صوتی مربوط به این بخش، در ادامه به صورت آنلاین قابل شنیدن است. در صورتی که تمایل به دانلود این فایل داشته باشید، می‌توانید از طریق این لینک [+]، اقدام کنید.


اشتراک‌گذاری این مطلب:
  • facebook
  • twitter
  • gplus

با من در شبکه‌های اجتماعی همراه باشید:

دیدگاه‌ها

  1. زینب سادات خاکسار
    ۱۷ خرداد ۱۳۹۶

    سلام و درود بر شما. بعنوان یک هم وطن به شما افتخار میکنم و آرزوی سلامتی و موفقیت بیش از پیش شما را دارم.
    آقای دکتر اندیشمند گرامی پیشنهادی داشتم. اگر منابع و مراجعی را که از روی آنها مطالعه کردید(در مورد مغالطه ه) را هم ذکر کنید بسیار سپاسگزار می شوم. هرچند نمیدانم در فایل صوتی هست یا نه (هنوز گوش نکردم).مشتاقانه پی گیر خواهم بود. وجود عزیزانی مثل شما موجب خوشحالی ماست. با تشکر

    • کلامی
      ۱۹ خرداد ۱۳۹۶

      با سلام. از توجه و همراهی شما بسیار سپاسگزارم. منبع اصلی را در فایل صورتی معرفی کرده‌ام؛ اما می‌نویسم که به صورت مکتوب هم گفته باشم. مرجع اصلی، کتاب «مغالطات»، تألیف دکتر علی اصغر خندان است. موفق باشید.

  2. بابک سلامت
    ۱۸ خرداد ۱۳۹۶

    بسیار عالی.

  3. رامین
    ۱۹ خرداد ۱۳۹۶

    …قبل از همه، می‌تواند منجر به [تغییر] شیوه نوشتار یا گفتار خود ما شود.

    • کلامی
      ۱۹ خرداد ۱۳۹۶

      از بابت اطلاع رسانی متشکرم. کلمه «تغییر» افزوده شد. موفق باشید.

  4. فریبرز بنی آدم
    ۲۶ خرداد ۱۳۹۶

    جناب آقای کلامی هریس
    با سلام. من فایل صوتی مروری بر انواع مغالطات شما را چندین بار گوش کردم و لذت بردم. با توجه به قدرت بیان بسیار عالی شما امیدوارم که بخش های بعدی آن را هم به زودی بشنویم و استفاده بکنیم. همانطور که شما هم گفتید منابع متعددی برای موضوع مغالطات وجود دارد با این حال اغلب آن ها خیلی ساده و رسا نیستند و شاید برای بسیاری از مردم فهم آن ها براحتی امکان پذیر نباشند. ولی نحوه بیان شما و مثالهایی که استفاده میکنید به فهم بهتر و راحت تر آن ها کمک میکند. با آرزوی موفقیت برای شما

  5. محمدرضا
    ۱۹ مهر ۱۳۹۶

    عالی

  6. رضا
    ۲۵ بهمن ۱۳۹۷

    بسیارخوب

دیدگاه خود را بیان کنید

دیدگاه‌ها