11 سپتامبر 2021

در باب لذت و اهمیت اشتباه کردن — باشگاه اشتباهات

در باب لذت و اهمیت اشتباه کردن — باشگاه اشتباهات

اشتباه کردن یکی از موضوعاتی است که رویکردهای مختلفی نسبت به آن وجود دارد. «NowThis News» که یک سازمان خبری ترقی‌خواه با تمرکز بر شبکه‌های اجتماعی است، اخیرا مصاحبه‌ای با هم‌بنیان‌گذاران مرکزی با عنوان «باشگاه اشتباهات» داشته است. هم‌بنیان‌گذاران باشگاه اشتباهات و افرادی که به جمع آن‌ها می‌پیوندند، نگاه ویژه‌ای به «اشتباه کردن» دارند. برای آشنایی با رویکرد اعضای باشگاه اشتباهات، بهتر است دیدگاه آن‌ها به اشتباهات را از زبان خود ایشان بشنوید. برای تسهیل این موضوع، محتوای کلی ویدئوی مصاحبه این افراد در ادامه و به زبان فارسی آورده شده است. همچنین، ویدئوی اصلی مصاحبه نیز برای علاقه‌مندان در انتهای این مطلب موجود است.

یک پلتفرم آنلاین به نام «باشگاه اشتباهات» (Mistake Club)، با شعار «در این باهمیم» (In This Together)، به کودکان اهمیت «اشتباه کردن» را می‌آموزد. بنیان‌گذاران این پلتفرم دو مادر به نام‌های «مایرا آزانزا» (Mayra Azanza) و «هاگیت سگال» (Hagit Segal)، جامعه‌ای را ساخته‌اند که در آن، به کودکان چگونگی در آغوش کشیدن اشتباهات خودشان به طور خاص در امر تحصیل را می‌آموزند.

مایرا آزانا در این رابطه می‌گوید: «باشگاه اشتباهات پلتفرمی برای کودکان، والدین، معلم‌ها و سرایدارها است. هدف از این باشگاه آن است که این افراد ارزش انجام اشتباهات را به عنوان فرصت‌های موجود، بیاموزند و درک کنند. این کار از طریق ارائه توضیحات، محتوا و اسباب‌بازی‌ها انجام می‌شود. من می‌دیدم که دختر کمال‌گرای من، از انجام بسیاری از کارها صرفا به این دلیل اجتناب می‌کند که دچار ترس از عدم برآورده کردن انتظارات خودش است. بنابراین من تصمیم گرفتم کاری را انجام بدهم تا به او بیاموزم که اشتباهات، جالب، مهم و سرگرم‌کننده هستند.»

مایرا به همین دلیل عروسکی به نام «Mistake» (میستیک) را ساخت که هدف آن انتقال یک پیام دلگرم کننده به دخترش بود. مایرا درباره این عروسک می‌گوید: «من میستیک را ساختم که با داشتن ویژگی‌هایی مانند سه انگشت در یک دست و چهار انگشت در دست دیگر، پاهای نامتناسب و دیگر موارد، ناکامل به نظر می‌رسید. سپس، میستیک را همراه با یک یادداشت در اتاق دخترم قرار دادم. محتوای یادداشت این بود: «اشتباهات خود را با افتخار بپذیر. زیرا انجام اشتباهات نشانه‌ای از آن است که تو در حال انجام کار جدیدی هستی»».

ایده مایرا توجه «هاگیت سگال» (Hagit Segal)، که یک کارآفرین و مادر است را به خود جلب کرد. این دو زن، پتانسیل بالای موجود در پس پیام (عروسک) Mistake را می‌دیدند. هاگیت در این رابطه می‌گوید: «وقتی مایرا درباره میستیک با من صحبت کرد، من حقیقتا اشک می‌ریختم. چون در تلاش برای به تصویر کشیدن شخصیت‌های ناکامل بودم. ایده من این بود که جهانی را بسازم که در آن نه تنها ناکامل بودن بدون مشکل است، بلکه حتی خوب محسوب می‌شود. من از مایرا پرسیدم که شرکت او چه کاری انجام می‌دهد و او گفت: فروش عروسک. به مایرا گفتم که این فقط فروش عروسک نیست، این یک مفهوم کامل است. باشگاه اشتباهات به کودکان، والدین و مربی‌های آن‌ها، ابزارها، ویدئوها و توصیه‌های یاری‌گر و مفید را پیرامون اهمیت انجام دادن اشتباهات ارائه می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های باشگاه اشتباهات حذف عامل منزوی‌کننده اشتباهات است. زیرا وقتی ما اشتباهی را انجام می‌دهیم، یه ویژه در دوران کودکی، اینطور فکر می‌کنیم که ما تنها کسی هستیم که این کار را کرده‌ایم و در دنیا تنها هستیم. ما می‌خواهیم عامل ترس را با استفاده از اسباب‌بازی‌ها، عروسک‌ها، کتاب‌های رنگی و قصه‌ها حذف کنیم. من فکر می‌کنم قدرت باشگاه اشتباهات در آن است که ما به عنوان مادر، راحت درباره هر موضوعی از جمله سختی‌ها و لحظه‌هایی که کامل نیستیم، صحبت می‌کنیم. من فهمیدم که سایر مادران نیز مانند من هستند. در اینجا بود که من قدرت جامعه را در باشگاه اشتباهات برای خانواده‌ها بسیار کمک کننده دیدم. زیرا ما از این پشتیبانی برخورداریم و دیگر والدینی که ما را قضاوت نمی‌کنند و از ما انتظار ندارد کامل باشیم نیز این پشتیبانی را دارند. اگر موردی وجود داشته باشد نیز از ما پشتیبانی می‌کنند، درست مانند ما که از آن‌ها پشتیبانی می‌کنیم.»

مایرا و هاگیت امیدوارند تا اثرات باشگاه اشتباهات را افزایش دهند و بدین شکل به خانواده‌ها و کودکان بیشتری کمک کنند. هاگیت در این رابطه می‌گوید: «اشتباهات هیچ وقت پایان نمی‌پذیرند و ما به انجام اشتباهات به اشکال گوناگون، ادامه خواهیم داد. (ما در باشگاه اشتباهات) به ساختن محتوا ادامه می‌دهیم. به جلب مشارکت افراد برای گفتگو در باشگاه اشتباهات ادامه و این جامعه را تا جای ممکن گسترش می‌دهیم. زیرا ما می‌دانیم که اشتباهات هیچ مرز، مانع و زبانی ندارند. اشتباهات هر کجا و توسط هر کسی اتفاق می‌افتند.

چشم‌انداز ما در باشگاه اشتباهات آن است که محلی امن برای والدین، کودکان و معلم‌ها باشیم تا بتوانند صحبت کنند و کسی باشند که واقعا هستند، بدون آنکه مورد قضاوت قرار بگیرند. این فضا می‌تواند مجازی باشد، می‌تواند در رسانه‌های اجتماعی باشد، در وب‌سایت ما باشد، حتی در محل‌های حضوری که والدین و فرزاندان حضور دارند می‌توانند دورهم جمع شوند، این تجربیات قدرتمند کننده را داشته باشند و این مفهوم را بیاموزند که حقیقتا به آن‌ها کمک می‌کند درک کنند که «غیر کامل»، همانطور که هست، کامل است؛ درست مثل میستیک (عروسک میستیک).»

اشتراک‌گذاری این مطلب:
  • facebook
  • twitter
  • gplus

با من در شبکه‌های اجتماعی همراه باشید:

دیدگاه خود را بیان کنید

دیدگاه‌ها