25 ژانویه 2018

آدرس‌های غلطی که به خودمان می‌دهیم

آدرس‌های غلطی که به خودمان می‌دهیم

در فیلم «ماتریکس»، زمانی که «مورفیوس» و «نئو» برای نخستین بار در یک محیط شبیه‌سازی نرم‌افزاری، مبارزه تمرینی داشتند، نهایتا نئو شکست خورد. در اینجا، گفتگوی جالبی میان این دو انجام می‌شود که در ادامه آورده‌ام.

مورفیوس: چطور شکستت دادم؟

نئو: تو … تو خیلی سریع هستی.

مورفیوس: آیا معتقدی که قوی یا سریع بودن من، ربطی به ماهیچه‌های من، در این محل دارد؟ [با سر به اطراف اشاره می‌کند.] فکر می‌کنی چیزی که تنفس می‌کنی، واقعا هواست؟

ما همه در بخش‌های مختلف زندگی، مشکلاتی را داریم و بعضا شکست‌هایی را نیز تحمل می‌کنیم. اما بعضا راهکار حل مشکلات یا کلید پیروزی را، چیزی می‌دانیم که اساسا دارای نقش تعیین کننده نیست. آنچه نئو در یک محیط شبیه‌سازی نرم‌افزاری لازم دارد، نه قدرت و چابکی ماهیچه‌ها، بلکه ایمان به برنده شدن است. ماهیچه قوی و سریع، واقعا دردی از او دوا نخواهد کرد.

بسیاری از افراد، ریشه حل مشکلات‌شان را پول، تحصیلات یا امکانات می‌دانند. اما واقعیت این است که پس از برآورده شدن این موارد نیز، اتفاق خاصی نمی‌افتد. چرا که ایمان به هدف و قصد پیشرفت و رشد است که به همه این‌ها معنا می‌دهد. قبلا هم مطلبی در خصوص تفاوت شرط‌های لازم و کافی در موفقیت، در این لینک [+] نوشته بودم. شرط‌های لازم پیش ما خیلی محبوب هستند و بخش زیادی از دغدغه‌های ما، برای تأمین آن‌هاست. اما در بسیاری از موقعیت‌ها، شرط کافی همه چیز را پیش می‌برد. تعهد، مسئولیت‌پذیری، انگیزه، ایمان و میل به رشد، همه از شرط‌های کافی هستند که اگر برقرار باشند، چاره‌ای جز موفقیت نداریم. آن طور که مولانا می‌فرماید: «چون که صد آمد، نود هم پیش ماست».

 

اشتراک‌گذاری این مطلب:
  • facebook
  • twitter
  • gplus

با من در شبکه‌های اجتماعی همراه باشید:

دیدگاه خود را بیان کنید

دیدگاه‌ها