13 ژوئن 2017

چرا ما نتوانسته‌ایم؟

چرا ما نتوانسته‌ایم؟

تصویر این نوشته، مربوط به پرده عمودی نصب شده در یکی از دفترهای کاری است، که فرادرس در آن‌ها فعالیت می‌کند. این دفتر را، سال ۱۳۹۱ اجاره کردیم و همان موقع، به یک نصاب پرده گفتیم، که بیاید و یک پرده حائل را، نصب نماید. من بیرون از دفتر بودم و وقتی که عصر به دفتر برگشتم و نتیجه را دیدم، واقعا متعجب شدم. پس از چندین بار بدقولی، نصاب محترم آمده بود، و این نتیجه کارش بود. به وضوح خط نصب پرده، عمود بر دیوار نیست و منظره ناخوشایندی را ایجاد کرده است.

پس از چندین بار مکالمه تلفنی، که ایشان کلا موضوع کج بودن را رد می‌کرد، بالاخره راضی شد که بیاید و بازدید کند. آمد و دید؛ در همان ابتدا گفت، این که کج نیست. بعد از بحث‌های طولانی، بالاخره راضی شد که کج است. اما حرفی زد، که ناراحتی من، بیشتر هم شد. گفت: «آقا شما هم خیلی حساس هستید. عمود نیست که نیست. هواپیما نیست که. قرار نیست که پرواز کند». اما من به ایشان گفتم: «دقیقا به دلیل همین نگاه است که ما هیچ گاه نمی‌توانیم یک هواپیمای واقعی در این کشور بسازیم. شما یکی از دلایل این موضوع هستید».

البته ایشان از من ناراحت شد و گفت: «چه ربطی دارد؟ چرا من دلیل این موضوع باشم؟ مگر یک پرده چه قدر موثر است؟». اما من، باز هم معتقدم، ایشان و هر کسی که مثل ایشان فکر می‌کند و اعتباری برای کارش قائل نیست، نهایتا بزرگ‌ترین مشکل را برای خودش و جامعه ایجاد می‌کند. بزرگ‌ترین عقب‌ماندگی‌ها و البته پیشرفت‌ها، از همین کارهای کوچک شروع می‌شوند.

ایشان یک پرده عمودی در دفتر کار بزرگ‌ترین پروژه آموزش آنلاین ایران نصب کرده است، که آن هم کج است. قرار بود، ایشان سهمی در فرادرس داشته باشد و یکی از آجرهای سخت‌افزار این سیستم را ایشان بچیند؛ که درست نچید. شاید یکی از مهم‌ترین پرده عمودی‌هایی بود که می‌توانست در کل عمرش نصب کند. قطعا، اگر ایشان مسئول سفت کردن یک پیچ از یک پل معلق یا یک هواپیمای پیشرفته باشد، آنجا هم، این کج سلیقگی را از خود به یادگار خواهد گذاشت. کارهای کوچک‌مان را، و البته خودمان را، دست کم نگیریم.

اشتراک‌گذاری این مطلب:
  • facebook
  • twitter
  • gplus

با من در شبکه‌های اجتماعی همراه باشید:

دیدگاه‌ها

  1. حمیدرضا
    ۲۴ خرداد ۱۳۹۶

    سلام جناب دکتر
    کاملا نکته مهمی و بجایی بود این ظریف بینی قابل تحسینه ؛از انتشار مطالبی اینچنینی که به ما کمک میکنه علاوه بر دوره های تخصصی درسی که طی میکنیم به مسائل اجتماعی هم نگاه خاصی داشته باشیم و نگاهمونو به این مسائل تقویت میکنه قابل ستایشه؛از طرح این مسائل بینهایت سپاسگزارم

  2. هامون
    ۲۴ خرداد ۱۳۹۶

    با سپاس از تمام زحمات شما در زمینه آموزش های مجازی و آنلاین، متأسفانه شما و دوستانی که ویدئوهای آموزشی در فرادرس ارائه می کنید، موضوعات آموزشی را که بعضاً اشتباهات [cmd دارد و در طول این سالها که از ارائه ی آنها میگذردT تکمیل و اصلاح نکردید و به همان فرمت و ساختار اولیه بفروش می رسانید، لازم بذکر است بنده از سال ۹۱ آموزش های فرادرس را تهیه و مطالعه کرده ام، و اکنون که با زحمت و کوشش به دانشی جزئی در زمینه های ارائه شده توسط شما و دوستانتان دست یافته ام این مطلب را متذکر شدم.
    همیشه پیروز و موفق باشید.

    • کلامی
      ۲۸ تیر ۱۳۹۶

      با سلام. از بابت بیان نظرتان بسیار متشکرم.
      در خصوص ضبط مجدد برخی از آموزش‌ها، حتما و قطعا حق با شماست. مثلا، آموزشی را که من شخصا در سال ۹۰ ارائه کرده‌ام، قطعا پس از گذشت ۶ سال، به همان شکل تدریس نخواهم کرد. اگر قرار بر ساختن مجدد همان آموزش باشد، مطمئن باشید که نهایت دقت و کیفیت را لحاظ خواهیم کرد؛ همان طور که در آن زمان، نهایت تلاش‌مان را با توجه به تجربه اندکی که داشتیم، انجام داده‌ایم. همان طور که در مورد آموزش‌های جدید همین طور است. اما با توجه به محدودیت و تنگنای زمانی، فعلا بازتولید آثار قبلی، در اولویت نیست. به هر حال، سکوی مناسبی برای آموزش‌های قبلی وجود دارد؛ اما صدها عنوان جدید هستند که هزاران دانشجو، منتظر ارائه آن‌ها هستند.
      اما در خصوص این دوست نصاب، اگر کار ما را با ایشان مقایسه می‌کنید، یک تفاوت وجود دارد. ایشان یک کار جدید را، که البته پیچیدگی زیادی ندارد، خراب کرده است. اولین کارش نبود و به نظر می‌رسید که ریشه این کج سلیقگی، کمبود تجربه نبوده است. با این حال، ما قطعا نسبت به نقد از طرف دوستان و همراهانی مثل شما، بسیار متشکر خواهیم بود. چرا که بزرگترین کمک را نسبت به ما انجام می‌دهید. اگر مواردی هستند، لطفا از طریق بخش تماس با ما در سایت فرادرس، اطلاع دهید تا همکارانم، رسیدگی نمایند.
      مجددا تشکر می‌کنم. پیروز، شاد و تندرست باشید.

  3. محمد
    ۳ تیر ۱۳۹۶

    کاملا قبول دارم. بسیار عالی
    امیدوارم همچین دقتی را نیز در آموزش های فرادرس اعمال کنید.

  4. محمد حسین زاده
    ۴ تیر ۱۳۹۶

    واقعا درسته ولی به نظر من اگه ایشون *می دانست* این پرده صاف درست می شد اگه بخوایم بگیم و حساب کنیم اشتباه از کیست و از کجاست و از چه زمانی است به نظر من باید اولین استارت عالم رو مقصر بشیم چون اگه نبودیم اشتباهیم نبود و درستیم نبود . #هیچوقت_سرزنش_نکنیم

دیدگاه خود را بیان کنید

دیدگاه‌ها