۲۶ دی ۱۳۹۷

مصاحبه با برنامه نقطه سر شب در رادیو تهران

جشنواره ملی «ایران ساخت» توسط ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با هدف حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان برگزار می‌شود. امسال دومین دوره از این جشنواره با شعار «فناوری ایرانی در خدمت کسب و کار ایرانی» در شش بخش رسانه‌های دیجیتال، رسانه‌های دیداری و شنیداری، هنرهای تجسمی، ادبیات، ایده‌بازار و دانش‌آموزی برگزار شد. جای خوشحالی دارد که «فرادرس» امسال توانست تا از میان کلیه کاندیدهای بخش رسانه‌های دیجیتال، در رشته وب‌سایت، مقام اول را کسب کند. این اتفاق مثبتی برای حوزه آموزش آنلاین ایران است، که آن را به طور ویژه به بیش از دویست هزار دانشجوی فرادرس در سراسر جهان، مدرسان فرادرس و کارکنان بزرگترین دانشگاه آنلاین ایران که همه در کنار هم در این موفقیت سهیم هستند تبریک می‌گویم.

به همین مناسبت، روز دوشنبه، دهم دی‌ماه ۱۳۹۷، مصاحبه‌ای با برنامه نقطه سر شب در رادیو تهران داشته‌ام که می‌توانید آن را از طریق فایل صوتی زیر بشنوید. البته رونویس این مصاحبه را هم در ادامه قرار داده‌ام تا افرادی که به هر دلیلی امکان گوش دادن به فایل صوتی را ندارند، بتوانند از آن استفاده کنند.

فایل صوتی مصاحبه با برنامه نقطه سر شب در رادیو تهران

ذخیره کردن این فایل صوتی: لینک دانلود

رونویس مصاحبه:

مجری: بله؛ شنونده نقطه سر شب دوشنبه شب هستید؛ شب مجازی رادیو تهران. دوستان از طریق صفحه مجازی برنامه، RadioTehran.IT در اینستاگرام می‌توانند برنامه را به صورت زنده مشاهده کنند. اما اولین گفتگوی تلفنی ما اختصاص دارد به جناب آقای دکتر کلامی، رئیس فرادرس که در حال حاضر روی خط هستند. سلام می‌کنم به ایشان؛ خیلی خوش آمدید به نقطه سر شب دوشنبه شب، شب مجازی رادیو تهران.

من: سلام عرض می‌کنم خدمت شما و همراهان برنامه، شب خوبی را نیز برایتان آرزو می‌کنم. من در خدمت شما هستم.

مجری: خواهش می‌کنم آقای دکتر؛ سلام و شب شما هم به خیر. تبریک می‌گیم به شما برد شما و جایزه‌ای که گرفتید را. برای شما آرزوی توفیق داریم.

من: خیلی ممنون و متشکرم از تبریکتان. من هستم در خدمت شما.

مجری: خواهش می‌کنم برای ما بفرمایید چه بوده اصلا این جایزه که بردید؟ موضوع چه بود؟

من: عرض کنم به خدمتتان، ما در دومین جشنواره ملی ایران ساخت که امسال برگزار شد و چند روز قبل در تالار وحدت اختتامیه آن بود، در بخش رسانه‌های دیجیتال رتبه نخست وب‌سایت‌ها را کسب کردیم.

مجری: رتبه نخست وب‌سایت‌ها؟

من: بله؛ رشته وب‌سایت‌ها در بخش رسانه‌های دیجیتال.

مجری: این رتبه نخست یعنی چه؟ یعنی کیفیت کار شما خوب بوده یا از لحاظ تعداد مخاطب؟ این شاخصش چه بوده؟

من: فرادرس در زمان حاضر بزگترین پلتفرم آموزش آنلاین ایران است و با توجه به خدماتی که توانسته ارائه کند، به دست بیش از ۲۵۰,۰۰۰ دانشجو و دانش‌پذیر رسیده است. به همین دلیل و خب کیفیت آموزش‌ها، تنوع عناوین آموزشی که اغلب هم به صورت متمرکز در آموزش دانشگاهی هست، نظر هیئت داوران این جشنواره را جلب کرد و به همین دلیل ما توانستیم حائز این رتبه بشویم. من حالا یک آماری هست اگر فرصت باشد بدم خدمت شما.

مجری: بله؛ بفرمایید حتما.

من: ما بیش از ۱,۰۰۰ عنوان آموزش در قالب ۸,۵۰۰ ساعت ویدئوی آموزشی را به صورت آنلاین تاکنون ارائه کرده‌ایم و این آموزش‌ها با همکاری بیش از ۷۵۰ مدرس و متخصص تا الان تهیه شده‌اند. این کار را یک تیم اجرایی از حدود صد نفر از جوانان این وطن در واقع انجام داده‌اند و ما به هر حال این مژده و این خبر خوب را هم به هم‌وطنان عزیز بدهیم که علاوه بر اینکه ما در ایران حالا خب به نوعی می‌شود گفت که بزرگ‌ترین پلتفرم آموزش آنلاین هستیم، در رقابت با پلتفرم‌های آموزش آنلاین در دنیا الان در رتبه ششم قرار داریم و این به نظر من اگر جدا بی‌نظیر نباشد، حداقل کم‌نظیر است.

مجری: بی نظیر هست. یعنی شما ششمین سایت بزرگ آموزشی در دنیا هستید؟

من: بله؛ نام فرادرس در کنار اسامی خیلی بزرگی که می‌شناسید، «کورسرا» (Coursera)، «یوداسیتی» (Udacity)، «یودمی» (udemy) و خب مثلا بخش OCW دانشگاه MIT قرار دارد. من فکر می‌کنم دیگر ابعاد ملی گرفته به خودش.

مجری: آفرین. این دیگر ابعاد فراملی و بین المللی دارد می‌گیرد. آیا همین موضوع باعث شده که شما یک مقدار هم به بازارهای بین‌المللی فکر کنید؟

من: بله؛ اتفاقا ما یک تستی را و در واقع یک آزمایشی را انجام دادیم و یک سری از دوره‌های آموزشی فرادرس به زبان انگلیسی هم ارائه شده‌اند که الان بیش از ۹,۰۰۰ نفر دانشجو در ۱۳۰ کشور دنیا داشته‌ایم. این پروژه در حال حاضر با کد نِیمی که حالا فعلا نهایی نشده انجام شده است؛ صرفا برای اینکه ارزیابی داشته باشیم از بازارهای خارج از مرز ایران و خیلی موفقیت جالبی بود برای خود ما هم. انشالله بتوانیم که در آینده خارج از مرز ایران هم فعالیت کنیم. کما اینکه الان ما بیش از ۸,۰۰۰ نفر دانشجو در همین کشور افغانستان و در کشورهای حاشیه خلیج فارس داشتیم که خب از آموزش‌های زبان فارسی ما استفاده کرده‌اند. ولی فکر می‌کنم فرصت‌های زیادی برای صادرات خدمات آموزشی در ایران وجود دارد؛ حالا چه ما انجام بدهیم چه دیگران، من فکر می‌کنم که این فرصت را حتما باید مغتنم بشماریم.

مجری: این خیلی امکان خوبی هست. حالا شنوندگان عزیز توجه بکنند ما وقتی صحبت می‌کنیم از اینکه فناوری‌های ما می‌توانند بازارهای بین‌المللی را کسب کنند و داشته باشند، فکر نکنیم حتما باید یک وسیله سخت افزاری ایجاد بکنیم تا در این بازارها رقابت کنیم. حتی ما می‌توانیم با تکنولوژی‌هایی از این دست هم به بازارهای بین‌المللی ورود کنیم. یعنی این (فرادرس) یک کار مغز‌افزاری و نرم‌افزاری است که الان شاهد آن هستید.

من: یک چیزی را من در تایید فرمایش شما بگویم. چند سال قبل که قیمت نفت خیلی زیاد بود، درآمد نفتی ایران صد و هفتاد میلیارد دلار شد. فکر کنم سال ۲۰۱۲ بود. بله؛ در همان سال کشوری مثل هند از ناحیه صادرات خدمات نرم‌افزاریش توانست قریب به دویست میلیارد دلار درآمدزایی داشته باشد؛ یعنی بیشتر از نفت ما. من فکر می‌کنم این فرصت‌ها را به ویژه الان در این شرایط خاص حتما باید قدرش را بیشتر بدانیم و به طور خاص فکر می‌کنم آموزش کسب و کار خوبی است. آموزش آنلاین همیشه در میان کسب و کارهای آنلاین جز پنج مورد برتر بوده است.

مجری: حالا یک صحبتی هم شد که شما در رابطه با سابقه فرادرس صحبت کردید، گاهی اوقات ما فقط نتیجه نهایی را می‌بینیم و فکر می‌کنیم فرادرس الان به عنوان اولین سایتی که بزرگترین سایت آموزشی کشور هست جایزه گرفته است. ولی فکر می‌کنم شما بیشتر از ده سال کار کردید و زحمت کشیدید؟

من: بله؛ درست است. بیش از ده سال که بخش اعظمی از آن حقیقتا خون دل بوده است. ما، یعنی من و دیگر بنیان‌گذار فرادرس آقای دکتر آتش‌پز با هم ده سال پیش این کار را شروع کردیم. بخش اعظمی از این مدت را هیچ سرمایه‌ای غیر از خون دل نداشتیم. البته تاثیر حمایت همکاران، خانواده و دیگران را نباید خب فراموش بکنیم. همراهی مدرسینی که با سخاوت دانش خودشان را در اختیار دیگران قرار می‌دهند. به هر حال ما دو نفر واقعا دو تا جوان بودیم که یک کوله پشتی داشتند و داخلش یک لپ‌تاپ بود و واقعا خون دل می‌خوردند.

مجری: آفرین؛ محتوای شما (در فرادرس) محتوای دانشگاهی هست؟

من: درسته دانشگاهی و مهارت محور.

مجری: آیا در بحث محتوای دانشگاهی مثلا وزارت علوم، مجوز و چیزی نمی‌خواهد یا مجوزی داده به شما؟ یعنی آموزش‌های فرادرس چه طور تایید می‌شوند؟

من: در خصوص رسانه‌های آنلاین، کلا مسئولیت مجوزها و همه این ساز و کارهای قانونی بر عهده وزارت ارشاد است. ما تحت نظارت مرکز رسانه‌های دیجیتال و ناشر دیجیتال هستیم و به همین دلیل کار ما با قانون وزارت ارشاد بوده نه اینکه وزارت علوم بخواهد روی این موضوع مجوزی داشته باشد و اصلا همچین وظیفه‌ای را در واقع ندارد.

مجری: چند سوال هم از طرف شنونده‌های برنامه در شبکه‌های اجتماعی به دست ما رسیده است. مخاطبان پرسیده‌اند در بحث بین‌المللی شما رقبای سرسختی دارید. کیفیت محتوا حرف اول را می‌زند. استراژی شما در این راستا چه هست؟

من: دو تا موضوع هست؛ یکی اینکه اگر ما بخواهیم به زبان انگلیسی وارد بازار بین‌المللی بشویم، بله کار خیلی سختی داریم و خیلی سرمایه‌های عظیمی آن طرف روی پروژه‌های بزرگ سرمایه‌گذاری شده است که کار را برای ما فوق‌العاده سخت می‌کند. منتها خوب نمی‌ترسیم از این؛ چرا، برای اینکه یک سری محتواها را ما در فرادرس به زبان فارسی و در قالب آموزش ویدئویی داریم که حتی به زبان انگلیسی هم معادلی برای آن نیست و این حقیقتا شعار نیست. شاهدش هم همان آموزش‌هایی که ما در مارکت فعلی ارائه کرده‌ایم ولی معادلی ندارد. این یک موضوع یعنی وارد حوزه‌هایی بشویم که لبه علم هستند. خیلی آموزش‌ها اصطلاحا پرکتیکال و علمی هستند و رقیبی ندارند. موضوع دیگر اینکه اصلا چرا زبان انگلیسی؟ ما همین زبان‌های منطقه خودمان، خاورمیانه را بخواهیم در نظر بگیریم یک جمعیت عظیمی این جا هستند که خوشبختانه ما در داخل ایران افرادی را داریم که زبان مادریشان مثلا عربی، ترکی، اردو و کردی هست و من فکر می‌کنم این یک موقیعت ویژه‌ای است و کمتر کشوری در دنیا این ویژگی و این فرصت را دارد.

مجری: بله؛ که این همه اقلیم‌ها و زبان‌های مختلف دور و اطرافش باشد و بازارهای گوناگون برایش ایجاد بشود. بسیار خوب فقط سوال پایانی که چشم‌انداز شما چه هست؟

من: چشم انداز ما حالا این هست که بتوانیم با بیشتر کردن محتوای آموزشی کاری کنیم که یک روزی مخاطب ما از هفت سال تا هفتاد سال، شامل همه بشود. آرمانی که ما داریم این هست که هیچ کس هیچ دلیلی برای محروم ماندن از آموزش نداشته باشد. یعنی هیچ دلیلی وجود نداشته باشد، نه به خاطر مسائل مالی، نه به خاطر دوری از مراکز استان‌ها یا مثلا پایتخت، نه به خاطر هیچ دلیل دیگری. تنها دلیلش می‌تواند این باشد که یک نفر خودش نخواهد آموزش ببینید چون این محرومیت آموزشی و لزوم برقراری عدالت آموزشی یکی از چیزهایی هست که ما فکر می‌کنیم خیلی بیشتر از این‌ها شایسته توجه و یکی از آرمان‌های ما است. ما تا یک جایی توانستیم این آرمان را در واقع فراهم بکنیم.

مجری: بسیار عالی؛ ممنونم. فقط یک سوال هم بپرسم. می‌خواستم بحث را تمام کنم ولی دیدم حیف هست. خود شما ویدئوهایتان را (به عنوان مدرس فرادرس) چند نفر دیده‌اند و معادل چند سال تدریس یک استاد است؟

من: عرض کنم به خدمت شما، من یکی از فعال‌ترین مدرسین فرادرس بوده‌ام و تاکنون شخصا به عنوان مدرس بیشتر از ۱۲۵,۰۰۰ دانشجو داشته‌ام که اگر در نظام رایج آموزشی در دانشگاه می‌خواستم تدریس بکنم، حدود ۱۶۰ سال زمان می‌برد.

مجری: عجب، چه آمار خوبی، این قابل تحسین است.

مجری دوم: این قدرت فضای مجازی است.

مجری: بسیار خب، ممنون از شما. تشکر می‌کنم از جناب آقای دکتر کلامی عزیز که با ما در نقطه سر شب همراه شدند.

مجری دوم: در مجموعه فرادرس یک چیزی حدود ۱۱۰ نفر به طور مستقیم مشغول به کار هستند. حدود هفتصد مدرس به طور غیر مستقیم با فرادرس مشغول به کار هستند و ایشان در واقع کارآفرین محسوب می‌شوند. درسته استاد؟

من: بله؛ درست است. این‌ها بلاخره ابعاد کارآفرینی هستند. ولی خوب اصل قضیه دانشجوهایی هستند که به واسطه آموزش‌های مهارت‌محور ما می‌توانند خوداشتغالی کنند. فرادرس نه یک کار آفرینی بلکه یعنی یک متاکارآفرینی (کارآفرینی منجر به کارآفرینی‌های بیشتر) است. کارآفرینی که منجر به کار آفرینی‌های بیشتر می‌شود.

مجری: بسیار خوب؛ ممنون و بسیار سپاس‌گزارم از شما آقای دکتر. شب خوب و آرامی را برای شما آرزو می‌کنم.

من: متشکرم؛ شب شما هم به خیر.

مجری دوم: شب شما هم بخیر؛ خدانگهدار و ممنون از شما.

۲۷ آذر ۱۳۹۷

مجله فرادرس: گامی به سوی غنی‌سازی محتوای وب فارسی

فرادرس بزرگترین پلتفرم آموزش آنلاین ایران محسوب می‌شود که فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ با انتشار محتوای آموزشی ویدئویی آغاز کرد. هدف از راه‌اندازی فرادرس که امروز به بزرگترین دانشگاه آنلاین ایران مبدل شده است، ارائه راهکاری نو بر بستر وب بود تا دسترسی به آموزش‌های با کیفیت و مدرسین با تجربه، خبره و توانمند را برای افراد گوناگون، صرف‌ نظر از موقعیت جغرافیایی، نژاد، سن، جنسیت و دیگر عوامل تبعیض‌آمیز و در یک کلام بر مبنای «عدالت آموزشی» فراهم کند.

در این مسیر، فرادرس موفق شد تا محتوای آموزشی غنی فارسی را نه فقط در اختیار ایرانیان، بلکه دیگر فارسی زبانان جهان، به ویژه در کشورهای افغانستان، تاجیکستان، عراق (و اقلیم کردستان) قرار دهد. همچنین، گام‌های موثری را نیز در زمینه «آموزش به ناشنوایان» برداشته و در تلاش برای جذب مدرس به زبان‌های ترکی، گیلکی، بلوچی و برخی از دیگر زبان‌ها به منظور احیای آموزش به زبان مادری به شیوه‌ای نو است.

اکنون و با گذشت ۱۰ سال از فعالیت خود، فرادرس توانسته با همکاری بیش از ۷۰۰ مدرس، ۸۵۰۰ ساعت آموزش ویدئویی را در قالب بیش از ۱۰۰۰ عنوان در زمینه‌های آمار و داده‌کاوی، هوش مصنوعی، برنامه‌نویسی، عمران، معماری، مکانیک، صنایع، شیمی، برق، گرافیک و مدیریت ارائه کند.

نظر به اینکه تمرکز آموزش‌های ارائه شده در بستر فرادرس بر محتوای ویدئویی است و با هدف قرار دادن دانش در دسترس همه و در قالب‌های گوناگون، ارائه آموزش‌های متنی غنی برای افرادی که علاقمند به یادگیری با بهره‌گیری از این جنس محتوا هستند، افزایش سهولت دسترسی به محتوای علمی و غنی‌سازی محتوای علمی وب فارسی، فرادرس پروژه جدید خود را با عنوان «مجله فرادرس» در زمستان ۱۳۹۶ راه‌اندازی کرد.

«مجله فرادرس» تفاوت‌های عمیقی با دیگر پروژه‌های محتوا محور وب فارسی دارد که از جمله این تمایزها می‌توان به ارائه محتوای دارای طول عمر بالا اشاره کرد. محتوای آموزشی که در مجله فرادرس منتشر می‌شود دارای دست کم دو سال ماندگاری است و البته حجم زیادی از این محتوا مادامی که پایه‌های علمی آن‌ها تغییر نکند ارزشمند خواهند بود.

مساله مهم دیگر، تولید چنین محتوایی به صورت متمرکز و تمام وقت، توسط تیمی زبده در زمینه‌های تخصصی گوناگون است. در واقع، برخلاف تصور عموم که تولیدکنندگان محتوا را مترجم‌هایی برای تبدیل محتوای انگلیسی به فارسی به شمار می‌آورند، در مجله فرادرس برای کلیه محورهای محتوایی، نیروهای متخصص در آن حوزه‌ها مشغول به فعالیت هستند و ضمن ارائه آخرین آموزش‌ها و مباحث علمی، کاربردی و مهارتی روز دنیا از مراجع معتبر به زبان فارسی، به تولید محتوای تالیفی در این زمینه‌ها نیز می‌پردازند. همچنین، با توجه به پیچیدگی و حساسیت محتوایی مطالب منتشر شده در مجله فرادرس، تولید محتوا در آن صرفا به صورت ترجمه ابدا امکان‌پذیر نبوده و بنابراین، محتوای آن پیش از انتشار ممیزی علمی می‌شود.

مجله فرادرس تا این لحظه توانسته است بیش از ۲۵۰۰ مطلب آموزشی را در زمینه‌های علمی و کاربردی گوناگون شامل هوش مصنوعی، داده‌کاوی، آمار و احتمال، مهندسی کامپیوتر، مهندسی مکانیک، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی عمران، علوم پایه (ریاضیات، فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی)، مهارت‌های کاربردی کامپیوتر و دیگر زمینه‌ها ارائه کند.

مطالب مجله فرادرس همگام با مباحث روز دنیا، به صورت جامع، با مثال‌های کاربردی و به زبان ساده تدوین می‌شوند تا دانش‌آموزان، دانشجویان و متخصصان هر حوزه بتوانند از این مطالب نهایت بهره را برده، دانش خود را به روز نگه داشته و از راه حل‌های ارائه شده در آن‌ها در امور علمی، شغلی و روزمره خود بهره ببرند.

موارد بیان شده موجب شد تا مجله فرادرس بتواند طی تنها چند ماه به یکی از پر مخاطب‌ترین پروژه‌های محتوا محور وب فارسی مبدل شود که محتوای آن به صورت متمرکز توسط تیمی متخصص تولید می‌شود و بازخوردهای مثبتی که همه روزه توسط مخاطبان این وبلاگ ارائه می‌شود گواهی بر این امر است. برای آشنایی بیشتر با محتوای موجود در مجله فرادرس، برخی از مجموعه مقالات منتشر شده در آن برای حوزه‌های گوناگون در ادامه معرفی شده‌اند.

هوش مصنوعی

داده‌کاوی و آمار و احتمالات

مهندسی کامپیوتر

برق و الکترونیک

صنایع

مهارت‌های کاربردی

طراحی و گرافیک کامپیوتری

ریاضیات

برای آشنایی بیشتر با مجله فرادرس، اینجا را کلیک کنید (+)

۱۰ آذر ۱۳۹۷

نکاتی برای ساخت و ارائه یک رزومه اثرگذار

«رزومه» واژه‌ای است که این روزها تقریبا همه افراد جویای کار آن را شنیده‌اند. کارنامک یا رزومه که به آن Curriculum Vitae (لاتین) و Résumé (فرانسوی) نیز گفته می‌شود، چشم‌اندازی کلی از تجربیات و دیگر شایستگی‌های فرد برای کسب یک فرصت شغلی را ارائه می‌کند. ساخت یک رزومه دارای ساختار و محتوای مناسب نقش چشم‌گیری در ایجاد فرصت مصاحبه برای فرد جویای کار دارد، زیرا رزومه در حال حاضر و در اغلب سازمان‌ها، اولین راه ارتباطی بین فرد جویای کار و کارفرما است. بنابراین، یک رزومه خوب می‌تواند راهگشایی برای طی مراحل بعدی استخدام و یک رزومه بد می‌تواند پایانی برای آن باشد. این روزها سایت‌های گوناگون امکان تدوین رزومه را در قالب‌های از پیش تدوین شده در اختیار عموم (به رایگان یا با دریافت هزینه) قرار می‌دهند. آنچه در این میان اهمیت دارد، استفاده از ساختاری مناسب است. در ادامه برخی از نکاتی که در حین تدوین رزومه باید به آن‌ها توجه کرد ارائه شده‌اند. نکات زیر با توجه به اشتباهات رایجی که در رزومه‌های افراد گوناگون مشاهده شده است، گردآوری شده‌اند. شایان توجه است که برخی از نکاتی که در ادامه بیان می‌شوند، شاید بدیهی به نظر برسند؛ با این حال، متأسفانه همچنان در حجم زیادی از رزومه‌ها رعایت نمی‌شوند.

  1. پیش از تهیه رزومه، باید چند نمونه خوب رزومه را بررسی کرد. در این راستا، قالب‌های خوبی در اینترنت موجود هستند. همچنین، دریافت مشاوره از افراد صاحب نظر و جست‌و‌جو و مطالعه مقالات موجود در اینترنت (در منابع معتبر) پیرامون نکات مهمی که باید در رزومه‌نویسی و ارائه سوابق رعایت شوند، توصیه می‌شود.
  2. رزومه یک نامه نیست و نباید دارای ساختاری شبیه به آن باشد.
  3. آدرس ایمیل با www شروع نمی‌شود.
  4. آدرس ایمیل تقریبا همیشه با حروف کوچک نوشته می‌شود.
  5. نیازی به درج مشخصات شناسنامه‌ای مانند نام پدر و شماره ملی نیست.
  6. برای نگارش رزومه باید از فونت‌های مناسب استفاده کرد.
  7. رزومه باید هندسه و شکل گرافیکی مناسبی داشته باشد. مثلا، آیتم‌ها را حتما باید صورت بولِت شده و زیر هم درج کرد تا خوانایی آن افزایش بیابد.
  8. اگر رزومه دارای چند صفحه است، حتما باید شماره صفحات در آن درج شود (البته در محلی مناسب).
  9. اطلاعات تماس صاحب رزومه باید در ابتدای آن درج شود.
  10. رزومه مناسب برای موقعیت‌های کاری و دانشجویی/پژوهشی، با یکدیگر متفاوت هستند. در اغلب موارد، برای کارفرما اهمیتی ندارد که فرد چند مقاله پژوهشی نوشته یا موضوع پایان‌نامه او چه بوده است. از سوی دیگر، اغلب برای دانشگاه و استاد راهنما نیز مهم نیست که فرد پیش از این کجا مشغول به کار بوده است.
  11. نام نرم‌افزارها و مهارت‌ها را باید شکل صحیح نوشت. برای مثال، نوشتن نام نرم‌افزار PowerPoint به هر شکلی غیر از حالت استاندارد (مثلا power point) صحیح نیست و یا مثلا نوشتن ++C به صورت ++c، و یا Java به صورت java واقعا ایده خوبی نیست.
  12. در صورت استفاده از کلمات «حرفه‌ای» و «پیشرفته» برای اشاره به مهارت‌هایی که در رزومه ذکر می‌شود، فرد باید حتما اطمینان داشته باشد که به معنای واقعی کلمه در مهارت یاد شده حرفه‌ای است. مخصوصا در مورد مهارت‌های زبانی، باید در به کار بردن کلماتی نظیر مسلط، کامل، روان، Fluent و نظایر آن‌ها، احتیاط کرد.
  13. اگر رزومه به زبان فارسی نوشته شده، حتما باید از اعداد و ارقام فارسی در آن استفاده کرد.
  14. رزومه باید فاقد هرگونه خطای نگارشی و املایی باشد.
  15. اغلب نیازی به درج عکس در رزومه نیست.
  16. از شکستگی جدول‌ها و متن‌ها باید اجتناب کرد. رزومه باید خوانا باشد و دنبال کردن بخش‌های آن، به راحتی انجام شود.
  17. اگر در خصوص مهارت‌های چهارگانه زبان به صورت جداگانه اطلاعاتی ارائه شده، باید همه مهارت‌ها را در لیست ذکر کرد.
  18. نام فایل رزومه را باید به شکل مناسبی انتخاب کرد. املای کلمه رزومه در انگلیسی به این صورت است: Resume. عبارت مخفف CV هم قابل استفاده است. ضمنا با درج نام کامل، نام مخفف یا بخشی از نام، بهتر است نام فایل رزومه را نیز شخصی‌سازی کرد. پیشنهاد می‌شود نام فایل «فارسی» انتخاب نشود.
  19. اگر همه متون در رزومه هم اندازه و هم شکل هستند، قطعا مشکلی در تدوین آن وجود دارد. در واقع، حداقل برای عناوین بخش‌ها، باید از فونت بولد و/یا بزرگ‌تر استفاده شود. تفاوت رنگی (البته محدود و کنترل شده) در میان بخش‌ها نیز، می‌تواند در افزایش خوانایی رزومه، مفید باشد.
  20. رزومه باید حتما و حتما در فرمت PDF به شرکت‌ها یا دانشگاه‌ها ارائه شود. ارسال فایل Word اصلا ایده خوبی نیست.
  21. بهتر است از جدول یا ساختارهای مشابه برای ارائه سوابق و اطلاعات استفاده شود. مثلا، ارائه سوابق کارهای قبلی در یک متن سریالی، که شامل اطلاعات تاریخی و موقعیتی است، احتمالا ایده خوبی نیست و باعث کاهش خوانایی رزومه خواهد شد.
  22. اگر صاحب رزومه خانم است، واقعا نیازی به داشتن محلی برای اعلام «وضعیت نظام وظیفه» نیست. همچنین، اگر اسم فرد، گویای جنسیت او است، نیازی به ذکر جنسیت به طور جداگانه نیست.
  23. درج موارد تکراری مانند «باانگیزه هستم»، «اجتماعی هستم»، «زود یاد می‌گیرم» و نظایر آن‌ها، که در اغلب رزومه‌ها یافت می‌شود، احتمالا کمک زیادی به دارنده رزومه نخواهد کرد.
  24. هیچ گاه و به هیچ عنوان، نباید از نگارش غیر رسمی، محاوره‌ای و کوچه-بازاری در رزومه استفاده کرد. در خصوص اشتباه‌های املایی و نگارشی رایج (مانند هکسره) نیز، باید حتما مراقبت و دقت لازم وجود داشته باشد. احتمالا هیچ مدیری دوست ندارد در گزارش رسمی سازمانش، ایراد هکسره (و دیگر اشتباهات نگارشی و املایی) دیده شود.
  25. اگر رزومه از طریق ایمیل به جایی ارسال می‌شود، فرد باید اطمینان حاصل کند که ایمیل او حاوی همه اطلاعات اساسی و عنوان صحیح است. به خصوص، نوشتن یک Cover Letter خوب، می‌تواند شانس فرد برای تصاحب آن موقعیت را بسیار افزایش دهد. برای مطالعه بیشتر پیرامون اصول نامه‌نگاری، مطالعه این مطلب توصیه می‌شود.

۱۴ مهر ۱۳۹۷

دریغ از شرافت، دریغ از انسانیت

دختری یک ساله دارم که امروز حالش چندان مساعد نبود. از پزشکی وقت گرفتیم تا معاینه شود. برای ساعت ۹ شب، وقت تنظیم شد؛ هر چند ساعت ده و نیم، به زحمت نوبت به ما رسید. نام این پزشک، که به نظر می‌رسد بالای ۷۰ سال سن داشته باشد، «ابوالحسن بیدار مغز» است، که ظاهرا متخصص اطفال است. پیش از این نیز، چند باری دخترم را معاینه کرده بود و همواره یک تندی و عدم ظرافت در رفتارش با بیماران خردسال دیده می‌شد. مثلا ایشان، حوصله صدای گریه بچه را ندارد. برای یک متخصص کودکان، کمی عجیب است؛ اما واقعی است.

۲۱ اسفند ۱۳۹۶

تر فدای خشک، اکثریت فدای اقلیت

اعتقاد به حقوق اقلیت و رعایت این موضوع، یکی از اصول مهم اخلاقی و انسانی در جامعه است، که ارزش و اهمیت آن، قطعا قابل انکار نیست. اما گاهی اوقات، تصمیم‌های اشتباهی که در حیطه‌های مختلف مدیریتی گرفته می‌شود، نهایتا باعث فدا شدن اکثریت، برای ترجیحات و اشتباهات اقلیت می‌شود. در این نوشته، چند مورد از این بی‌تدبیری‌ها را بیان کرده‌ام، که بخشی جدا نشدنی از زندگی روزمره ما شده‌اند.

بیش از سه میلیون موتور سیکلت در تهران وجود دارند، که بخش قابل توجهی از انتقالات شهری را عهده‌دار هستند. اما تردد موتوری‌ها در پیاده‌روها، از مشکلاتی است که هر روز دامنه آن، بیشتر و بیشتر می‌شود. برای حل این مشکل، مدیران شهری، مثل اغلب حیطه‌های مدیریتی، به ساده‌ترین روش ممکن روی آورده‌اند و سعی کرده‌اند با نصب موانعی، از عبور و مرور موتوری‌ها، در پیاده‌روها و پارک‌ها خودداری کنند. اما فقط کافی است یک بار با ویلچر، کالسکه بچه و یا یک چمدان مسافرتی در تهران راه بروید. از ناهمواری‌های راه‌ها که بگذریم، موانع مصنوعی و عمدی ساخته شده، بعضا تردد را غیر ممکن می‌کنند. مثلا، کافی است در ضلع غربی خیابان ایرانشهر، به سمت جنوب حرکت کنید. در نزدیکی‌های خیابان انقلاب، دو میله را به طرز عجیبی کار گذاشته شده‌اند که حتی امکان تردد دو پیاده به صورت همزمان را نیز، از بین برده است. تعداد اندکی موتور سوار، به حقوق دیگران احترام قائل نیستند و شهرداری نیز، این عدم احترام را کامل می‌کند و همه شهروندان را به خاطر این موضوع، جریمه می‌کند.

به هر دلیلی، افزایشی در قیمت دلار و درخواست برای خرید دلار ایجاد می‌شود. بانک مرکزی، برای کنترل سرعت جابجایی پول در سیستم بانکی، چند سال پیش واریزهای دستگاه‌های کارت خوان را به چند سیکل در روز کاهش داد و اخیرا نیز، واریزها یک بار در ۲۴ ساعت انجام می‌شوند. از طرفی، حواله‌های بین بانکی پایا و ساتنا نیز، فقط یک بار در روز تسویه می‌شوند. این موضوع، مانند ساختن سرعت‌گیر در وسط اتوبان است و همه مفاهیم تجارت الکترونیک و بانکداری اینترنتی را، زیر سئوال برده است. مجددا، عده‌ای (که قاعدتا نباید اکثریت باشند)، باعث می‌شوند که بانک مرکزی، همه مردم را به صورت یکجا، از این امکانات کاربردی، محروم کند.

برای انجام برخی امور بانکی، مثلا افتتاح یک حساب جاری یا دریافت وام، سخت‌گیری‌های عجیب و غریبی از طرف بانک‌ها، و با استناد به دستور بانک مرکزی انجام می‌شود. این سخت‌گیری‌ها، که باعث اتلاف زمان فراوان و اغلب باعث تنزل شأن انسانی مراجعین بانک‌ها می‎‌شود، احتمالا برای پیشگیری از افزایش آمار چک برگشتی یا بدهکاری‌های بانکی است. عده‌ای که مطمئنا در اقلیت هستند، اشتباهی انجام می‌دهند و نظام بانکی، چوبش را به همه می‌زند.

در اصل ۳۷ قانون اساسی، به صورت صریح گفته شده است که اصل بر برائت است؛ مگر این که جرمی در دادگاه ثابت شود. اما ظاهرا مدیران شهری معتقدند همه شهروندان موتورسوار هستند و قصد دارند وارد پیاده‌رو شوند؛ تصمیم‌گیران نظام بانکی بر این عقیده‌اند که هر تراکنشی اساسا با هدف پول‌شویی یا اخلال در بازار ارز اتفاق می‌افتد؛ و بانک‌ها معتقدند که هر کسی از در بانک وارد شد، یک مختلس است و یا امکان پاس کردن حتی یک چک را هم ندارد؛ همه این تصمیم‌گیران بر این عقیده‌اند، مگر این که عکس این موضوع ثابت شود. این نگاه، در تضاد و تناقض با قانون اساسی کشور است.

اما این راهکارهای موقت، که پیش از این نیز در اینجا [+] به آن‌ها پرداخته بودم، نمی‌توانند کاری از پیش ببرند. عده‌ای، که به زعم من در اقلیت هستند، باعث تحمیل محدودیت به همه آحاد جامعه می‌شوند و همه را متضرر می‌کنند. مدیران گرامی نیز، اغلب ساده‌ترین راه را، که وضع همین محدودیت‌هاست، در پیش می‌گیرند؛ بدون آن که چاره‌ای اساسی برای برخورد مستقیم با متخلفین اندیشیده شود. از دید ایشان، احتمالا اصلی‌ترین عامل طلاق، خود ازدواج است. پس اگر ازدواج کمتر شود، آمار طلاق هم کمتر خواهد شد. به همین ترتیب، پیاده‌روها اصلا نباید محل تردد باشند؛ تراکنش‌های مالی نیز باید حذف شوند تا اخلالی در بازار ایجاد نشود؛ و این که بهترین روش کاهش بدهکاری بانکی و چک‌های برگشتی، این است که اساسا به کسی وام یا دسته چک داده نشود.

۱۵ اسفند ۱۳۹۶

دختری با اراده آهنین

اخیرا یک سخنرانی تأثیرگذار از خانم «شمیم اختر» را شنیدم، که در تِد منتشر شده است [لینک]. شمیم یک دختر پاکستانی است، که توانسته است بر خلاف جریان مرسوم و بر خلاف دختران هم سن و سال خودش در خانه نماند و به مدرسه برود. او پس از تمام کردن دوران ابتدایی و دبیرستان، وارد کالج می‌شود، کار پیدا می‌کند، کمک خرج خانواده می‌شود، وارد دانشگاه می‌شود، کارهای مهم‌تر و بزرگ‌تری را در منطقه زندگی‌اش انجام می‌دهد، و نهایتا باعث می‌شود که دید مردم نسبت به تحصیل دختران، تغییر کند.

۱۲ اسفند ۱۳۹۶

خاطره‌ای از مرداد ۶۹

در عاشورای سال ۱۳۶۹، که مصادف با روز پنج شنبه و ۱۱ مرداد بود، به تازگی اول دبستان را تمام کرده بودم و هنوز ۷ سالم نیز، تمام نشده بود. پدرم تصادف سختی را در اردیبهشت ۶۹ داشت و به تازگی از بیمارستان مرخص شده بود و می‌توانست راه برود. طبق رسم هر ساله، ما روز عاشورا را در تبریز نمی‌ماندیم و به زادگاهم، شهر هریس می‌رفتیم. سال ۶۹ هم، همین طور بود. مادرم سال‌ها پیش، به خاطر بهبودی من از یک بیماری سخت، نذری داشت که بخشی از آن، این بود که من ۷ سال تمام، روز عاشورا در کنار دسته عزاداران محل بگردم و لباس سفید بپوشم.

۱۹ بهمن ۱۳۹۶

ارزش یک کسب و کار خوب

خانم «وندی وودز» (Wendy Woods)، که یکی از مدیران ارشد گروه مشاوره بوستون (BCG) است، سخنرانی‌اش در یک رویداد TED را با این جملات شروع می‌کند: «چند سال پیش، تمامی کشورهای توسعه یافته جهان، آن‌هایی که ثروتمندتر هستند، و همه موسسات خیریه دنیا، روی هم رفته مبلغ ۲۰۰ میلیارد دلار را به کشورهای در حال توسعه دنیا اعطا کردند؛ به کشورهایی که با سنگین‌ترین مشکلات دنیا روبرو هستند: فقر، گرسنگی، تغییر شرایط اقلیمی و بی‌عدالتی. دقیقا در همان سال، کسب و کارها مبلغ ۳٫۷ تریلیون دلار را در همان کشورها سرمایه‌گذاری کردند.» نسخه کامل سخنرانی، از طریق این لینک [+] در دسترس است و پیشنهاد می‌کنم که آن را ببینید و بشنوید.

۱۴ بهمن ۱۳۹۶

چطور کارها را انجام دهیم؟

در پشت برخی لطیفه‌ها، مطالب جالبی هستند که اغلب خنده حاصل از شنیدن آن‌ها، امکان دیده شدن این نکات را از بین می‌برد. امروز می‌خواهم یکی از لطیفه‌هایی را که اغلب شنیده‌ایم، بازگو کنم و سپس توضیح دهم که چطور در زندگی شخصی‌ام و البته در فرادرس و کاپریلا، این موضوع به عنوان یک اصل رفتاری در نظر گرفته شده است. لطیفه از این قرار است:

جمعی از مردان در کافه‌ای نشسته بودند و یک مسابقه و شرط بندی در حال برگزاری بود. از مردی پرسیدند: آیا تو می‌توانی ۵ عدد بربری را بخوری؟ مرد گفت: بگذارید بروم بیرون و برگردم. آن مرد پس از بازگشت، ۵ بربری خواست و همه را خورد؛ طبعا جایزه آن مرحله را هم گرفت. در مراحل بعدی، این موضوع برای ۱۰، ۱۵ و ۲۰ بربری هم تکرار شد، و آن مرد، همه جایزه‌ها را برد. از او پرسیدند: جایزه‌ها را بردی؛ نوش جانت. اما حکمت این بیرون رفتن‌ها چه بود؟ مرد در پاسخ گفت: زمانی که شما از من می‌پرسیدید که آیا می‌توانم ۱۰ بربری بخورم یا نه، بیرون می‌رفتم، ۱۰ بربری می‌خریدم، می‌خوردم و زمانی که اطمینان حاصل می‌کردم، برمی‌گشتم و می‌گفتم که می‌توانم.

۱۲ بهمن ۱۳۹۶

آموزش و دانش، برای همه

در خرداد ۱۳۹۵، مطلبی در خصوص آموزش ناشنوایان در این لینک [+] نوشتم و در خصوص لزوم پرداختن به آموزش ناشنوایان، مواردی را بیان کردم. در همان نوشته آمده است: «طبق آمار رسمی، در ایران از هر دو هزار نوزاد، تقریبا ۵ مورد مبتلا به اختلالات شنوایی هستند و از این رو، اختلالات شنوایی، یکی از شایع‌ترین نقایص بدو تولد است. با این آمار، روزانه در ایران، حدود ۱۵ کودک ناشنوا یا کم‌شنوا متولد می‌شوند». آمار موجود از سال ۱۳۹۳، نشان می‌دهد که دست کم ۵۲۰ هزار ناشنوا و کم‌شنوا در ایران زندگی می‌کنند و سالانه حدود ۱۴۰۰ ناشنوای عمیق در کشور متولد می‌شوند. اما با کمی دقیق شدن در شرایط آموزشی این جمعیت، که یکی از شایع‌ترین معلولیت‌های حسی را در ایران دارند، متوجه می‌شویم که متأسفانه وضعیت آموزشی این عزیزان، به هیچ وجه مناسب نیست.