1 فوریه 2017

نگاه‌های ارزشمند و ارزش آفرین

نگاه‌های ارزشمند و ارزش آفرین

این جمله از کتاب مائده‌های زمینی، اثر معروف آندره ژید را اکثرا شنیده یا خوانده‌ایم: «ناتانائیل! بگذار اهمیت در نگاه تو باشد، نه در چیزی که به آن می‌نگری.» آن چه در پشت این جمله ساده قرار دارد، به زعم من، تفاوتی شگرف در زندگی انسان‌ها ایجاد کرده است. زاویه نگاه من به این موضوع نیز، نه روحانی و معنوی، بلکه کاملا زمینی و مادی است. اغلب افراد و ملت‌هایی که در فقر و فلاکت گرفتار آمده‌اند، دقیقا به خاطر نگاه‌شان محکوم به این سرنوشت شده‌اند.

اکثر ما در حدود ۱۲ سالگی، مفهوم اعداد اول را یاد می‌گیریم. برای بسیاری از ما نیز، همواره جای سئوال است که این مفاهیم واقعا به چه کار می‌آیند؟ اما جالب است بدانیم که بخش قابل توجهی از دارایی شرکت‌های بزرگ امینت اینترنتی، تعداد محدودی عدد اول است. به عنوان مثال، یک برج بسیار بلند به عنوان دفتر مرکزی دارند که ارزش آن کاملا مشخص است؛ اما با ارزش‌تر از آن، چند عدد اول طولانی است که به صورت اختصاصی توسط این شرکت‌ها، و در الگوریتم‌های رمزنگاری‌شان استفاده می‌شود. شایان ذکر است که گردش مالی حوزه امنیت سایبری، در حال حاضر بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار است و در طی ۵ سال آینده، به یک تریلیون دلار افزایش خواهد یافت.

سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و جوایز علمی معتبری در این خصوص فعال هستند و همین عامل، محرک و انگیزه تعداد زیادی از دانشمندان در سراسر دنیاست، تا به طور مداوم، به دنبال ثبت رکورد، در زمینه کشف بزر‌گترین عدد اول باشند. جالب است بدانید که، بزرگ‌ترین عدد اول کشف شده تا ابتدای سال ۲۰۱۷، بیش از ۲۲ میلیون رقم دارد. حال، به عنوان مثال، این سئوال مطرح می‌شود که چیزی مشابه با این تلاش، در سپهر اقتصاد کشور ما، اساسا چقدر موجه است؟

ارزش ظاهری بسیاری از چیزهایی که تمدن امروز بشر و پایه‌های اقتصاد جهانی را ساخته‌اند، با چشم غیر مسلح، چندان قابل دریافت نیست. اما ملت‌هایی بوده‌اند که قرن‌ها قبل، روی پژوهش و اکتشاف علمی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. تا آنجا که من می‌دانم، هیچ یک از این جوامع، از بابت این نگاه و سرمایه‌گذاری متضرر نشده‌اند. این ملت‌ها، ارزشمندی را نه در ظواهر، بلکه در باطن و نتیجه اعمال دیده‌اند. اما ملت‌های فقیر و توسعه نیافته امروز، همواره در فکر حل مسائلی بوده‌اند که پنجره زمانی آن‌ها، به ندرت به چند سال می‌رسد.

اشتراک‌گذاری این مطلب:
  • facebook
  • twitter
  • gplus

با من در شبکه‌های اجتماعی همراه باشید:

دیدگاه خود را بیان کنید

دیدگاه‌ها