7 می 2019

شترهای قطبی و کوهانی برای روز مبادا

شترهای قطبی و کوهانی برای روز مبادا

«لطیف ناصر» (Latif Nasser) [+]، دارای مدرک دکتری تخصصی از دانشکده علومِ دانشگاه هاروارد و مدیر تحقیقات «رادیولَب» (Radiolab) [+] است. او در این برنامه رادیویی به موضوعات متنوعی مانند بیماری‌های مرتبط با فرهنگ (Culture-Bound Illnesses)، عکاسی بلور برف (Snowflake Photography)، جزایر غرق شده و ماشین‌های (اتوماتا) قرن شانزدهم می‌پردازد. آقای ناصر، تاکنون چند سخنرانی تِد نیز داشته است.

چند سال پیش یک سخنرانی تد با عنوان «هیچ تصوری ندارید که شترها واقعا از کجا آمده‌اند» [+] از آقای لطیف ناصر را شنیدم. او در این سخنرانی، از کشف حیرت‌انگیزی که داشته است صحبت می‌کند. بر اساس این اکتشاف شگفت‌انگیز، تکه‌های استخوان‌های پیدا شده در شمال کانادا و در منطقه قطبی، متعلق به «شتر» هستند. در واقع، حیوانی که همه او را به خاطر توان بالایی که در تحمل دماهای گوناگون به ویژه گرمای شدید مناطق بیابانی و دیگر شرایط دشوار مانند نبود آب می‌شناسند و زیستگاه او را بیابان‌ها و صحراها می‌دانند، ابتدا در قطب زندگی می‌کرده است.

شترها از کجا آمده‌اند؟

در حقیقت، شتر موجودی قطبی بوده است که ویژگی‌هایش، برای بقا در شرایط سردسیری تکامل یافته‌اند. اما پس از مهاجرت به مناطق مختلف جهان، از جمله آسیای غربی و شمال آفریقا، همان ویژگی‌های مناسب برای شرایط سردسیری قطب شمال، امکان زندگی و بقا در شرایط بسیار گرم کویر را هم برای او فراهم آورده است. بله؛ واقعا عجیب است.

شخصا در زندگی واقعی هم پدیده‌ای مانند این را تجربه کرده‌ام. یعنی، چیزی را که برای شرایط خاصی اندوخته یا آموخته‌ام، روزی و در شرایطی کاملا متفاوت، به طرز عجیبی به دردم خورده است. داشتن کوهانی حاوی مهارت یا دانش، احتمالا می‌تواند یک استراتژی خوب برای بقا در شرایط مختلف باشد؛ از قطب شمال تا دل کویر.

سخنرانی تد آقای لطیف ناصر بسیار جالب است و مشاهده آن را به شما هم توصیه می‌کنم.

اشتراک‌گذاری این مطلب:
  • facebook
  • twitter
  • gplus

با من در شبکه‌های اجتماعی همراه باشید:

دیدگاه خود را بیان کنید

دیدگاه‌ها