1 فوریه 2018

آموزش و دانش، برای همه

آموزش و دانش، برای همه

در خرداد ۱۳۹۵، مطلبی در خصوص آموزش ناشنوایان در این لینک [+] نوشتم و در خصوص لزوم پرداختن به آموزش ناشنوایان، مواردی را بیان کردم. در همان نوشته آمده است: «طبق آمار رسمی، در ایران از هر دو هزار نوزاد، تقریبا ۵ مورد مبتلا به اختلالات شنوایی هستند و از این رو، اختلالات شنوایی، یکی از شایع‌ترین نقایص بدو تولد است. با این آمار، روزانه در ایران، حدود ۱۵ کودک ناشنوا یا کم‌شنوا متولد می‌شوند». آمار موجود از سال ۱۳۹۳، نشان می‌دهد که دست کم ۵۲۰ هزار ناشنوا و کم‌شنوا در ایران زندگی می‌کنند و سالانه حدود ۱۴۰۰ ناشنوای عمیق در کشور متولد می‌شوند. اما با کمی دقیق شدن در شرایط آموزشی این جمعیت، که یکی از شایع‌ترین معلولیت‌های حسی را در ایران دارند، متوجه می‌شویم که متأسفانه وضعیت آموزشی این عزیزان، به هیچ وجه مناسب نیست.

همان طور که در نوشته قبلی‌ام گفته‌ام، عمیقا معتقدم که استعدادهای زیادی در میان این افراد هستند و از طرفی اساسا برخی مشاغل و مهارت‌ها، نیازی به حس شنوایی ندارند. در صورتی که افراد دارای مشکل شنوایی، از منابع آموزشی مناسبی بهره بگیرند، قطعا می‌توانند به افراد به مراتب مولدتر و کارآمدتری تبدیل شوند و حتی منشأ ابداع، تولید، نوآوری و کارآفرینی باشند. از این رو، ایده توسعه و ترجمه آموزش‌های فرادرس برای ناشنوایان در همان زمان مطرح شد و قرار بر این شد که با گروهی از حامیان، و با استفاده از زبان اشاره، این موضوع پیش برود. اما متأسفانه به دلیل برخی بدقولی‌ها، این کار میسر نشد.

تا این که در اوایل پاییز امسال، به این نتیجه رسیدیم که اگر ما خودمان در درون فرادرس این کار را انجام ندهیم، نباید انتظار داشته باشیم که اتفاقی در این حوزه بیافتد. لذا تیمی روی این موضوع تشکیل شد و تعدادی از همکاران واحد تولید محتوای فرادرس، با درج زیرنویس آموزش‌ها، قرار شد که این موارد را، برای جامعه ناشنوایان نیز، قابل استفاده نمایند. اولین مجموعه از این آموزش‌ها، با موضوع «آموزش تایپ ده انگشتی» در حال حاضر بر روی فرادرس و در این لینک [+]، برای استفاده ناشنوایان عزیز و به صورت رایگان منتشر شده است. تیمی که مسئول پیگیری این موضوع است، تا پایان سال جاری، در حدود ۵ عنوان آموزشی دیگر را هم منتشر خواهند نمود.

امیدواریم بتوانیم این کار را که در ابتدای آن هستیم، به خوبی ادامه دهیم و کتابخانه کاملی از آموزش‌ها را، تقدیم جامعه ناشنوایان کنیم و استعداد هیچ فرد ناشنوایی، پشت سد ناشنوا بودن، متوقف نشود. در یک مقیاس بزرگ‌تر، ما در فرادرس، آموزش و دانش را برای همه می‌خواهیم و آرمان بزرگ ما در فرادرس، این است که هیچ فردی به هیچ دلیلی، از جمله مشکلات مادی، جسمی، حرکتی و یا دوری از شهرهای بزرگ، در محرومیت آموزشی قرار نگیرد.

اشتراک‌گذاری این مطلب:
  • facebook
  • twitter
  • gplus

با من در شبکه‌های اجتماعی همراه باشید:

دیدگاه‌ها

  1. رضا
    ۱۳ بهمن ۱۳۹۶

    سلام و وقت بخیر آقای دکتر کلامی
    بنده همیشه مطالب و نوشته های شما را مطالعه می کنم و از طرفداران فردارس هستم و هر جا بوده تبلیغ کرده ام کار شما فوق العاده است 🙂
    بدون شک کار شما باعث پیشرفت تحصیلی و شغلی خیلی ها شده و شما استاد ما هستید.
    ولی متاسفانه چندین بار کامنت نوشتم و محتوای کامنت هام ادب و احترام و تشکر از زحمات شما بودند ولی متاسفانه هیچ کدام را ثبت نکردید.
    چون هر هفته وبلاگ شما را دنبال می کنم تا از مطالب آن یاد بگیرم برام این مساله مهم هست.
    با آرزوی سلامتی روزافزون خدمت شما استاد بزرگوار

دیدگاه خود را بیان کنید

دیدگاه‌ها